Forum

Czy masz pytanie, na które nie znasz odpowiedzi? Chcesz poznać bliżej ludzi z taką samą pasją?
Zapraszamy na forum. Zadaj pytanie, załóż wątek i rozwiej wszelkie wątpliwości. W dodatku od razu dowiesz się, ile osób interesuje się Twoim wątkiem, z kim rozmawiasz i jak szybko możesz uzyskać odpowiedź.

Nie zwlekaj, jesteśmy tu dla Ciebie!

+1 pkt

Dziel się wiedzą! Zadawaj pytania!

Dodaj nowy wątek

Łukasz Bogus

Mechanik
13.12.2015 17:53
Chciałbym żebyście podzieli ze mną swoimi doświadczeniami na temat jakie miejsca smarujecie podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych oraz jakich smarów do tego używacie ?
13.12.2015 18:36
Ja osobiście smaruję prowadnice zacisku i miejsca przesuwania się klocków. Używam smarów z dodatkiem miedzi.

Górecki Łukasz Mechanik

13.12.2015 21:39
ja osobiście nie smaruje szczególności smarem miedzianym ponieważ bardziej brud przylega i automatycznie blokuje i zaciera a jeśli musimy to tylko ewentualnie smar teflonowy i nie przylega brud
13.12.2015 21:53
Smaruje prowadnice zacisku, miejsca opierania klocków. Używam do tego smaru miedziowego

Mateusz Miler Mechanik

14.12.2015 20:44
Prowadnice, miejsca gdzie chodzą klocki (jeżeli była rdza) piasty pod tarczą - wiadomo nie zaleca się (gwarancji brak) ale kilkukrotnie musiałem niszczyć tarczę żeby wymienić np łożysko. Klienci w większości stali więc wiem że do mnie wrócą, reklamacji na bicie tarcz nie ma a można je ściągnąć jak jest potrzeba. Smar grafitowy. Słyszałem że smar miedziany może wpływać na czujniki absu np. Na magnesy w łożyskach.

Łukasz Bogus Mechanik

14.12.2015 21:36
Ja ostatnio używam smaru z Boscha taki z pędzelkiem bardzo fajna rzecz a pytam o to smarowanie bo ostatnio czytałem dwie instrukcje wymiany klocków. Bosch każe smarować między innymi miejsce styku klocka z jarzmem natomiast w TRW zabraniają tego robić i teraz bądź tu mądry :P
15.12.2015 00:30
Ja nie smaruję prowadnic. Kwestia dobrego wyczyszczenia z brudu i rdzy. Do smaru będzie się wszystko kleiło.
16.12.2015 22:17
Z wyrazami szacunku jak słyszę smar miedziany... prosty przykład stawiam wiadro wód...temu kto mi pokaże w nowym samochodzie posmarowane prowadnice, suwaki miedzią?? Na rynku są dwa godne polecenia smary SuperFit - BOSCH i PlastiLube -ATE - te stosujemy na miejscach styków klocka z jarzmem. Też dobrze sprawdza się ceramika w sprayu. Drugim smarem który stosujemy w układzie hamulcowym to smar z firmy ATE Bremscylinder - ten stosujemy do gumek na cylinderkach i przy montażu reperaturek. WAŻNE!! jeżeli macie zaciski pływające na tz. imbus/ampuł 7 i gumki z czystej ciekawości zobaczcie co jest w środku jak to jest zbudowane, tych suwaków NIE smarujemy. ALE podstawa jest przygotowanie do wymiany układu hamulcowego tz. wyczyścić / wyskrobać , a nie klocki nie pasują to podpiłuje klocek hamulcowy...ale są malowane specjalną farba termiczną. Zrywając tą warstwę mamy goły metal...a tu nie trzeba wyjaśniać co się dzieje. RDZA - a ona "zwiększa" swoją objętość - czyli klocek się zblokuje. warto poczytać :) http://www.hamulcebosch.pl/poradydlawarsztatow.php
06.02.2016 19:09
Konrad-bardzo dobrze to opisales.Smaru miedzianego sie nie stosuje bo jest magnetyczny a smar ATE jest obojetny chemicznie,Miedz jest niedopuszczalna szczegolnie w zaciskach aluminiowych poniewaz wchodzi w reakcje chemiczna.

Tomasz Chudzik Mechanik

24.02.2016 23:31
Od kiedy miedź jest metalem ferromagnetycznym? Fakt nie jest smar miedziany dobrym pomysłem bo szybko twardnieje i nie spełnia swojego zadania. Ja używam smaru do zacisków ATE
01.03.2016 18:57
To smarować, czy nie? :) Pogubiłem się trochę.
01.03.2016 18:57
To smarować, czy nie? :) Pogubiłem się trochę.
03.03.2016 18:51
Stosuje Ate plastilube, tylko prowadnice ewentualnie lekko Ate brake cylinder...

Grzegorz Pidek Mechanik

04.03.2016 09:03
A co myślicie o użyciu smaru ceramicznego zamiast miedzianego
04.03.2016 16:30
Ja uzywam tylko smar ceramiczny od paru lat i jeszcz nic sie nigdy nie zapieklo.

Paweł Wilczek Mechanik

05.03.2016 15:25
Ja też daje paste do zacisków ATE

Rafał Sawicki Kierowca

27.04.2016 22:34
Smar miedziowy, tam gdzie porusza się klocek. I pamiętajcie nigdy nie smarujcie miejsca styku tarczy z piastą.
18.07.2016 17:34
Nie smarować dobrze czyścić jarzma nie szlifować klocków a smarować prowadnik te co mają osłonki np toyota Corolla
24.07.2016 10:11
Panowie dobre wyczyszczenie zaciskow i tłoczkow pomaga zawsze.
14.08.2016 00:21
Ja zawsze smaruje prowadnice klocków smarem miedziowym oraz śrubkę mocującą tarczę aby ułatwić późniejsze odkręcenie a miejsca przesuwania się klocków dokładnie czyszczę. Na koniec wszystko dokładnie przemywam zmywaczem do hamulców.
14.08.2016 00:50
Przy montażu tarczy żadnych smarowidel tylko szczotka i idealna powierzchnia co do prowadnic t w zależności od konstrukcji albo nic albo pasta ate nazywana potocznie smalcem

Kamil Mazurczak Mechanik

14.08.2016 11:35
Ja używam smaru Mobil też się bardzo dobrze sprawdza

Adam Banaszek Mechanik

15.08.2016 15:49
Z mojego doswiadczenia: jarzmo czyszczę do gołego metalu, i smaruję miedzianym .Prowadniczki wyciagam i myję niewielką ilością płynu hamulcowego, nastepnie smaruje smarem do tłoczków. W przypadku zmiany tarcz piastę czyszczę do gołego metalu i nie smaruję niczym.

ŁUKASZ MAJEWSKI Mechanik

17.08.2016 04:22
Najlepszym rozwiązaniem bedzie smar ceramiczny

Mateusz Lepa Mechanik

20.08.2016 16:03
Czyścimy jarzma, odtłuszczamy i tylko styki klockow z prowadnicami się smaruje najlepszy smar to SuperFit - BOSCH i dobra cena>;p

Daniel Hajko Mechanik

22.08.2016 23:16
Ja stosuję podobną metodę jak kolega Jarek, jednakże nie smaruję sie raczej miejsca przesuwania sie klocków. Dokładnie wyczyszczenie drobnym papierem ściernym (jeżeli jest oczywiście taka potrzeba. tzn jeżeli prowadnice "stoją"). a do ich smarowania używam smaru grafitowego nie zapieka się on tak jak smar miedziowy
22.08.2016 23:40
Nie wolno smarować prowadnic zacisków pływających które przesuwają się w gumowych prowadnicach.

Jacek Jakimów Mechanik

23.08.2016 12:37
A ja szybciutko wytaczacze kolegom używającym jakiegokolwiek smaru a tym bardziej miedziowego dlaczego niszczą klientowi auto i zmuszają go do częstszych wizyt w warsztacie. Aluminium : Potencjał elektryczny -1.65 V Miedź potencjał +0.52 V Rożnica potencjałów aluminium miedź = 2,17 V potencjał stali -0.44 V Różnica potencjałów miedź stal 1.21 V Takie ogniwa tworzą się na styku klocków i jarzma ( stal miedź stal) jak i klocek zacisk ( aluminium miedź ) oraz najgorsze gdy mamy mieszane połączenie stal miedź aluminium gdzie tworzyć może się sumaryczne ogniowo o potencjale bliskim 4V... co robi napięcie o dużym prądzie uczyć kolegów nie trzeba...

Daniel Mechanik

28.08.2016 18:03
Przy wymianie klocków pod tloczek nakładamy specjalny smar taki biały w wurth można kupić to samo tyczy się prowadnic zwykly smar zniszczy gumę spuchnie albo się zapiecze na pierwszy montaż jeszcze smary miedziowego nie widzialem

Dawid Średniawa Mechanik

29.08.2016 19:02
Do prowadnic używam biały smar dedykowany do prowadnic smar ten jest z firmy TRW. Jarzma dokładnie czyszcze ze rdzy i innych zanieczyszczeń. Jeśli są do Jarzma montowane blaszki to nakładam na powierzchnię styku klocka hamulcowego z blaszka cienką warstwę smaru ceramicznego. Jeśli jarzmo nie jest wyposażone w blaszki to ograniczam się do samego wyczyszczenia.

Szczepan Krasny Mechanik

31.08.2016 21:55
Osobiści używam smaru ceramicznego na przesuwy, nie zapieka sie, ani nie twardnieje pod wpływem temperatury hamowania, jarzmo ściągam i dokładnie czyszczę by nie było rdzy by klocki luźno same sie przesuwały bez jakiego kolwiek smaru.

Szczepan Krasny Mechanik

31.08.2016 21:55
Osobiści używam smaru ceramicznego na przesuwy, nie zapieka sie, ani nie twardnieje pod wpływem temperatury hamowania, jarzmo ściągam i dokładnie czyszczę by nie było rdzy by klocki luźno same sie przesuwały bez jakiego kolwiek smaru.

Łukasz Beruś Mechanik

05.09.2016 19:37
Jedno jest pewne. Uczestniczyłem w kilku szkoleniach i każdy producent czy to Bosch czy TRW zalecał swoje smary, natomiast każdy z powyższych podkreślał jedno: znikome ilości smaru nakłada się na jarzma przy styku klocków, prowadnice troszkę mocniej, natomiast kategorycznie zabrania się smarowania tarczy przy styku z piastą :)

Mariusz Dudek Mechanik

17.09.2016 17:10
Smaruje tylko prowadniki smarem z skf i tłoczki hamulcowe
18.09.2016 08:12
Oczyścić powierzchnię dolegania klocków i nic więcej

Adrian Hollitzer Mechanik

18.09.2016 17:25
Zawsze przy wymianie klocków należy dokładnie oczyścić gniazda w których klocek się trzyma, Prowadnice smarujemy tylko i wyłącznie smarem przeznaczonym do tego ( jest to też zależne od budowy zacisku hamulcowego) Natomiast gdy wymieniamy tarcze dokładnie należy oczyścić miejsce styku tarczy z piastą.

Łukasz Bogus Mechanik

19.09.2016 22:34
Dla wybrednych proponuje tego typu hamulce ;) http://www.brembo.com/en/company/news/24-hours-le-mans-2016-discs-and-calipers-brembo#
22.09.2016 14:41
Ja smaruje prowadnice oraz miejsca w których ruszają się klocki oraz tłoczki hamulcowe. Używam do tłoczków smar Ate a do klocków smar miedziowy. najczęstszym błędem jest smarowanie piasty w miejscu przylegania tarczy.
23.09.2016 21:07
Uczestnicząc w szkoleniach wiodących marek układów hamulcowych( Bosch, TRW, ATE), wszyscy producenci zabraniają smarowania jakimkolwiek preparatem (smarem) powierzchnie styku piasty z tarczą. Producenci proponują wiele smarów do układów hamulcowych zarazem podkreślają, że należy stosować minimalna ilość smaru na jarzma przy styku klocków hamulcowych i prowadnic zacisku. Zaznaczają również, że należy dokładnie oczyścić elementy zacisku, jarzma oraz piasty.
25.09.2016 10:39
Tylko prowadnice smarem ate z wyjątkiem tych z gumką :) reszta na sucho

Daniel Sekuła Mechanik

01.11.2016 21:27
Na jarzmach ( tam gdzie chodza klocki) smarem miedzianym , po wczesniejszym wyczyszczeniu rdzy . Jak masz blaszki to pod blaszkami czyscisz i dajesz je na sucho, a na nie nanosisz smaru miedzianego. Prowadnice grafitowym . Piasty czyscisz i tarcze dajesz na sucho . Tarcze w miejscu styku felgi miedzianym.

Jacek Jakimów Mechanik

02.11.2016 17:31
Panie Danielu, przekornie zapytam... W jakim celu smar miedziany miedzy tarcze a aluminiową felgę???

Dawid Saferna Mechanik

03.11.2016 21:21
tylko prowadniczki zacisku się smaruje resztę nie ma sensu lepiej wyczyścić pilnikiem dokładnie rdzę i pył hamulcowy , i tak woda wypłucze zaraz ten smar szkoda zachodu smarować klocki czy tam gdzie klocek się przesuwa .

Łukasz Krawiec Mechanik

18.11.2016 11:16
Jak coś smarować to tylko prowadnice Plastilubem a reszte porządnie oczyścić.
19.11.2016 23:21
Witam ja przy wymianie tarcz i klocków używam smaru ceramicznego i przy następnych wymianach nie mam żadnych problemów czy to są przebiegi 20 tysięcy czy więcej . Oczywiście przy każdej wymianie sprawdzam i smaruje prowadnice i tłoczki oraz sprawdzam wszystkie połączenia gumowe. Gdyż lubią często pękać i dostaje się między prowadnice a zacisk wilgoć i powoduje to zacieranie się prowadnic lub tłoczka co powoduje nadmierną temperaturę. Wyniku czego nadmiernie zużywają się klocki i wysoka temperatura niszczy nam tarcze i spalają się klocki. Co skutkuje wymianą

Łukasz Kluba Mechanik

03.12.2016 16:03
Te blaszki na wspornikach to sprężyny, których się nie smaruje. Jedynym miejscem w zacisku hamulcowym w jakim powinien znajdować się smar są tulejki zacisku ( zacisk pływający ), a resztę należy porządnie wyczyścić z rdzy i pyłu z klocków.
03.12.2016 23:34
Do prowadnic zacisków tylko smar grafitowy żaden inny bez żadnych udziwnień
04.12.2016 14:00
Najlepszy jest smar ate do prowadnic dzieki czemu także gumki nie puchna a cala reszte trzeba poprostu porzadnie oczyscic...
04.12.2016 18:28
Ja nie smaruję. Jedynie porządnie oczyszczam powierzchnię z rdzy
09.12.2016 20:54
Koledze "JACEK JAKIMÓW" gratuluje właściwego wytłumaczenia dlaczego stal-miedź-alu nie są dobrym TRIO :) Smar firmy bosch czy ATE - koloru żółtawego nigdy na prowadnice zwłaszcza na te na których sa "magiczne" gumeczki. te smary do nadają się do jażma, i powierzchni styku klocka z zaciskiem i tłoczkiem. suwaki - Smarować tylko białym. Dobra rada dla kolegów montujących tarcze i klocki a nie plastelinę i drewno :) BOSCH - nigdy do BMW i terenówek w tym Discovery4!!! Tu ATE , TRW. Polecam też firmę JURUID ceremikę do BMW - i pamiętać jak klocki ceramiczne to tarcza pełna.
11.12.2016 20:50
Ja staram się nie smarować . Czasami używam smaru ceramicznego . A miedz na pewno szkodzi na układ ABS -u . tego tylko uzywam do klem akumulatorowych
13.12.2016 16:56
Witam ja podczas wymiany klocków hamulcowych szczególnie zwracam uwagę na stan prowadnic i tłoczków . Smaru jakiego używam to pasta ceramiczna . Uważam że się sprawdza.Przy następnych wymianach jeśli nie ma uszkodzeń mechanicznych. Nie ma większych problemów z wymianą.

Marek Madej Kierowca

16.04.2017 08:11
Na bank trzeba oczyścić. Jeżeli chodzi o smar to z mojego doświadczenia proponuję samo czyszczenie. Ewentualnie cynk w spray'u, a jeśli się upieracie to smar grafitowy.

Michał Sobolak Mechanik

27.04.2017 20:38
Ja stosuje smar do przegubów z dwusiarczkiem molibdenu, nie miałem nigdy problemów ze się coś zatarło. Najbardziej wkurza mnie jak ktoś posmaruje gwinty srub kół smarem do łożysk.

Józef Łapaj Mechanik

28.04.2017 02:13
Ja stosuje smar Delphi. I jest wszystko ok.

Łukasz Bogus Mechanik

28.04.2017 07:49
A wiecie dlaczego śrub nie wolno smarować żadnym smarem?

Rafał Sawicki Kierowca

28.04.2017 11:42
Ja smaruje u siebie delikatnie miedzianym śruby. Nigdy się nie poluzowały, a i też nie zapiekły.
30.04.2017 09:44
Ja wiem, śruby tego nie lubią :)

Łukasz Bogus Mechanik

30.04.2017 17:42
:D
09.05.2017 23:00
Koledzy śrub do kół nie smarujemy . Moment dokręcenia śruby koła podany przez producenta przy odpowiedniej feldze podany jest na sucho.Smar to wszystko zakłóca i powoduje ,że śruba jest dokręcona za DUŻYM momentem i wszystkimi problemami z tego wynikającymi.

Krzysztof Ptak Kierowca

07.06.2017 00:11
dobrze wyczyścić jarzma-miejsca robocze klocka w zacisku. szczotką drucianą, papierem ściernym, śrubokrętem. uwarzać ze szczotką by nie poniszczyć elementów gómowych tłoczka. smar przezemnie stosowany grafitowy i to odrobina. nigdy nie było problemu

Tomasz Wroński Mechanik

01.10.2017 20:31
ja podobnie smaruje smarem miedźanym prowadnice i tam gdzie klocek sie porusza i nie miałem żadnych problemów jeszcze :)
04.05.2018 09:54
najważniejsza rzecz to dobrze wyczyścić z rdzy i sprawdzenie jak działają prowadnice oraz działanie tłoczka a w razie oporów to wtedy smaruję prowadnicę grafitem
06.05.2018 17:34
Ja zawsze smaruje smarem Textar i smaruje tym prowadnice oraz tłok w środku przed cofnięciem tłoczka

Paweł Demeszuk Kierowca

03.08.2018 12:48
Prowadnice i miejsca osadzenia klocków hamulcowych, smar miedziowy ;D

Rafał Sawicki Kierowca

03.08.2018 17:47
No tylko, że wtedy brud się tam klei do smaru

Dominik Stachnik Mechanik

16.08.2018 20:04
smarować prowadnice-tylko odpowiednimi smarami

Marek Pinkowski Kierowca

04.10.2018 20:05
Witam. Ja mam pytanie o klocki z czujnikami. Czy należy wymieniać czujniki przy każdej wymianie klocków.?? Ostatnio zmieniałem tarcze i klocki z przodu i mechanik tego nie zrobił i pokazuje mi komunikat Brake pads worn??
04.10.2018 21:03
pewnie założył klocki bez czujnika

Marek Pinkowski Kierowca

06.10.2018 10:26
Hm. ? Nie bardzo wiem co założył, natomiast kolega powiedział ,że czujniki powinny być wymieniane przy każdej zmianie klocków??? A siedzą stare czujniki , z tego co powiedział właściciel serwisu? Więc trzeba zmieniać czujniki , czy dobrać tylko odpowiednie klocki z czujnikami?
09.10.2018 20:58
Ja wymianę klocków i tarcz hamulcowych zleciłem fachowcowi. Sam robiłbym to tydzień, a on ogarnął temat w trzy dni. Niezbędne elementy wymienione, wszystko oczyszczone i zabezpieczone.

Herman Mechanik

08.11.2018 05:26
Smarować elementy układu hamulcowego należy tylko i wyłącznie smarem syntetycznym. Używać miedziany można tylko smarujac krawędzi kłócą, czyli w miejscach, jakie nie dotykają się komponentów gumowych. Ceramiczne smary w ogóle nie nadają się do użycia w układach. Smarujemy: - krawędzi klocka - tył klocka, w punktach dotyku do tloczka. - Prowadnicy zacisków pływających (jeżeli tego wymaga instrukcja serwisowa samochodu) I tyle
Zaloguj się , żeby dodać komentarz